måndag 5 april 2010

Godisätande svenskar ett hälsoproblem

Påsken är snart till ända. Skönt att vara ledig och koppla av ett tag. Och solen kom fram ett par dagar och man fick en härlig aning av år. Samtidigt med påskmat och påskägg kom rapporter om hur mycket godis vi svenskar sätter i oss, 17 kg i snitt per år, mest i hela Europa. Det är stora mängder. Men det är inte bara godis. Det är läsk också.

När mina barn var små var det lördagsgodis som gällde och när de blev lite större fick de en 33 cl läsk var. Men nu äts och dricks det mer och oftare. Förödande för hälsan. Och samtidigt kommer diskussionen om högre moms på sockerprodukter och sänkt moms på frukt och grönt. Vore det så enkelt, men jag tror inte att en sådan åtgärd löser problemet. Det handlar, menar jag, om föräldrarnas ansvar. Det är dom som har ett ansvar för vad barnen äter eller inte äter. Sunda matvanor grundläggs tidigt. Visst ska man unna sig sötsaker, men i måttliga mängder och inte för ofta. Precis som med allt annat är måttlighet och sunt förnuft bra att förlita sig på.

Som gammal idrottslärare blir jag bekymrad när jag ser så många små barn som är överviktiga. När jag började jobba på 70-talet var det sällsynt med överviktiga barn. Det kanske fanns någon som var lite "mullig", men idag är det många som är rejält överviktiga. Jag tror att det här kommer att bli en väldigt stor påfrestning på vården när många kommer att drabbas av sjukdomar till följd av för mycket kaloriintag och för lite motion. Vi har alla ett ansvar för vår livsstil. Föräldrar har sitt ansvar och är viktiga förebilder. Visst ska vi unna oss av livets goda, både barn och vuxna. Och det kan vi göra om vi gör det måttligt och kombinerar det med att vi rör på oss och får igång pumpen lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar