söndag 25 april 2010

Positiva besök berikade min vecka

I veckan som gick hade jag många positiva kontakter. Jag var i Vivalla för att få synpunkter från de boende om deras tankar runt sitt bostadsområde, om hur de ser på skolan, barnomsorgen eller andra verksamheter som de använder och kommer i kontakt med. Vi var flera som var där i samma syfte. Att knacka dörr i olika områden är ett bra sätt att få en dialog med människor. Vi moderater kommer att på detta sätt prata med många väljare innan valet.

De allra flesta trivdes bra. Många hade bott där sedan Vivalla byggdes. Det finns ju många uppfattningar om Vivalla, en del rätt, en del fel. Man kan undra om alla dessa som tycker allt möjligt har varit där eller känner någon som bor där. De vi pratade med delade med sig av sina synpunkter och var positiva till att vi politiker ville lyssna. Det framkom också synpunkter om bekymmer man kände runt skolan t ex. Det är ju inte så konstigt. Det är många av eleverna som inte når kunskapsmålen. En del upplevde otrygghet i området och det måste vi ta på allvar och ta med oss när vi ska utveckla våra bostadsområden. Några tog upp nedskräpning som ett problem. Det är förvisso inte bara ett bekymmer i Vivalla, utan också i andra delar av stan och i City. Jag fick många synpunkter med mig och de ska jag ta till vara i mitt politiska uppdrag.

Jag hade andra intressanta kontakter. En sådan var när jag var på Odd Fellow och pratade om näringslivspolitik 2010 på ett av deras möten. Jag berättade om hur företagandet ser ut i Örebro, olika branscher, Örebro som motor i regionen, vilka regionala samarbeten vi är med i. En del handlade om vad kommunens näringslivskontor gör och vad vi tänker framåt med tanke på de utmaningar som finns runt till exempel kompetensförsörjning. Om de boende i Vivalla uppvisade en stor mångfald, så var medlemmarna i Odd Fellow en ganska homogen grupp. Det är just det som är spännande och berikande att träffa olika människor i olika åldrar och med varierande bakgrund och erfarenheter. Det är så jag som politiker lär mig och jag får med mig nya tankar för framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar