onsdag 7 juli 2010

Almedalen rör om och berör

Almedalen är som inget annat. Har man inte varit här är det svårt att förstå och greppa. Det pågår aktiviteter överallt. Jag bor lite utan för ringmuren och promenerar ner till stan där allt pågår.Det blir tidiga mornar, många seminarier och sedan i bästa fall hem för en snabbdusch. Det har varit riktigt varmt. På kvällen blir det att lyssna på partiledarna och sedan diverse mingel med olika grupper. Det finns få minuter kvar, också för att blogga.

Intrycken är många. Jag har lyssnat på diskussion om ungdomars självskadebeteende och vad det kostar under en livscykel. Det behövs ett nytt tänkande och förhållningssätt runt sociala investeringar.

Jag har tagit del av en rapport runt idrott och integration. Jättespännande läsning som väcker många funderingar runt flickor och pojkar, organiserad- och spontanidrott. Här finns mycket matnyttigt att läsa.

Jag har blev oerhört irriterad av Gudrun Schyrmans tilltag att bränna upp 100.000kronor. Det blev Frälsningsarmén också. Idag stod de med sin gryta med texten: "Bränn inte pengar, vi behöver dem bättre". Tro mig, det var många som gav ett bidrag till den grytan.

Det är mycket smälta, många idéer som kommer att följas upp i artiklar och i det kommunala jobbet efter valet. Nu blir det Mälardalssoppa och sedan Moderatmingel. Politik är kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar