måndag 15 mars 2010

Bli din egen - entreprenörskola startar

Jag besökte båtmässan i Stockholm i helgen. Oj, vilka båtar och farkoster som kan användas på sjön. Och vilken mängd utrustning som visades. Intressant var att gå ombord på en av Sjöräddningssällskapets båtar. De gör stora insatser för fritidssjöfarten och alltihop baseras på frivilliga bidrag. Trevligt att se, men jag hoppas att jag slipper träffa dem ute på sjön. Att drömma om sommar och båtliv var härligt. Lika härligt var att ta på sig längdskidorna för en runda i solen i Gustavsviksspåret. Lite klister hade nog behövts. Det var isigt och bakhalt, men armarna fick sig en rejäl träningsdos.



Bli din egen är namnet på en entreprenörskola som ska gå som en annonsbilaga i Nerikes Allehanda under 10 veckor. Syftet är att minska hindren för och skapa intresse för att bli företagare. Det är ett samarbetsprojekt mellan flera parter där Örebro kommun är en. Det blir matnyttig information och hänvisning till olika hemsidor. Goda exempel kommer att presenteras. Alexandra Pascalidou skriver en krönika i varje avsnitt. Det hela avslutas med en mässa på Conventum den 9 juni, där besökarna får tillfälle att träffa organisationer, myndigheter och andra aktörer. Det kommer också att bli en tävling, där goda idéer kommer att bli bedömda av en jury. De som har de tio bästa idéerna får möjlighet att presentera dessa för en grupp investerare och mentorer med stora nätverk.



På presskonferensen vi hade idag kom både NA och Tvärsnytt. Jag uttalade mig om värdet av att Örebro kommun satsar på detta projekt som är det första i sitt slag. Jag hoppas och tror att det ska ge inspiration till många nya företagare. Vår region behöver nya företag, som skapar jobb. Bli din egen är en av många satsningar Örebro kommun gör för jobben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar