måndag 29 mars 2010

Ren stad

Måndag morgon. Mindre trafik och mindre folk än vanligt. Det märktes att det var påsklov och skolledigt när jag åkte in till rådhuset i morse. Från min parkering promenerar jag Köpmangatan till rådhuset. En fin gågata, bred med ett vita gångstråk för att underlätta för synskadade. Bänkar att sitta på och urnor för att smycka gatan, sommar som vinter. Det mesta av snön är borta och då tittar det fram allsköns skräp. En del var gömt i snön, en del är nytt sedan helgen. Det är kaffemuggar, fimpar, chokladpapper, Mc Donaldsrester. Jag blir såå… trött på att se detta. Det finns gott om papperskorgar, ändå slängs det precis där man suttit eller stått. Bedrövligt tycker jag. Ska vi städa mer, lägga ännu mer skattepengar på att hålla rent? Vore det inte bättre med en skärpning och att vi använder de papperskorgar som finns. Det finns ingen ursäkt för att bara slänga skräpet. Jag uppmanar alla örebroare, unga som gamla. Låt oss hjälpas åt att hålla vår vackra stad ren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar