söndag 23 maj 2010

Öbo-kören en härlig upplevelse

Jag hade en häftig upplevelse i fredags kväll när jag lyssnade på Öbo-kören. Öbo är vårt kommunala bostadsbolag. Där har man med hjälp av Länsmusiken haft ett projekt med en kör, där alla som bor hos Öbo kan vara med och sjunga. Cirka tvåhundra hade nappat och tagit ton under ledning av Fred och Gunnel Sjöberg. Nu avslutades det hela med en konsert i Konserthuset.

Fem gånger hade man tränat ihop. Jag var verkligen imponerad av resultatet. Dels sjöng man egna sånger, dels sjöng man tillsammans med några kända artister. Vilken energi, vilken sångarglädje. Publiken som fyllde nästan hela Konserthuset applåderade kören. Sedan fick vi också tillfälle att tillsammans med kören sjunga några välbekanta sånger. Det var jättekul.

Att människor med olika bakgrund kan komma tillsammans och sjunga ihop tror jag är ett väldigt bra sätt att öka förståelsen för varandra. Jag är övertygad om att nästa gång kommer Öbo-kören att ha dubbelt så många deltagare, för de hade så kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar