söndag 16 maj 2010

Vårröj behövs

Våren ställer sina särskilda krav. Det handlar om att röja och göra rent hemma, rensa i trädgården och städa båten. Även om inte de avslöjande solstrålarna varit framme så mycket denna Kristi Himmelfärdshelg, så har jag ett behov av att få rensat i rabatter, städat hemma och i båten. Jag har nämligen, vis av erfarenhet, lärt mig att ta till vara de där fina dagarna. Då vill jag vara ute så mycket som möjligt. Så då får man passa på när vädret är halvdant.

Så den här helgen sattes grönsaker och kryddväxter i mitt lilla trädgårdsland. Det är så härligt att se hur det gror. För att inte tala om känslan om att ta upp sin egen potatis eller plocka sin egen sallad. Bara värmen nu kommer så blir det fart på växandet. Men så finns det fiender, som man bävar ska förstöra allt, nämligen de där hemska, läskiga mördarsniglarna. De blir fler och fler och glufsar i sig av nästan allt som växer. Den som hittar något effektivt medel mot dessa inkräktare har sin lycka gjord.

Vår båt, Marianne, fick sin del av vårputsen. Även om hon ligger i sjön så återstår en del jobb innan sommaren. Några turer hoppas jag att det blir trots valtider. Man tänker bra på sjön och man sover bra när vågorna kluckar mot skrovet. Ibland är det skönt att inte tänka så mycket på politik utan bara vara och ladda kropp och själ med lite annat. Ja, ja kroppen fick sitt. Med tanke på veckans Vårrus blev det en liten jogging- och gårunda också. Man märker att man inte är 25 längre, men med lite envishet ska det väl gå med ett Vårrus i år också. Vad gör man inte för den goda sakens skull och glädjen att ta sig runt 5 km iförd en moderattröja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar