måndag 6 september 2010

Tillgänglighet i praktiken

Tillgänglighet pratas det inte så mycket om i denna valrörelse. Ändå är det som kan avgöra om en person med någon funktionsnedsättning kan delta i samhällslivet som alla andra. Det som är självklart för många av oss och som vi tar för givet är långt ifrån självklart för många människor. Det kan handla om både synliga och osynliga funktionsnedsättningar.

Att jag nu funderar extra på tillgänglighet beror på att jag under en förmiddag ska befinna i en rullstol och känna på hur det är. Det är inte utan att jag är lite nervös. Hur kommer jag att kunna ta mig fram och göra det jag tänkt på jobbet i morgon förmiddag. Hur reagerar omgivningen? Jag kommer säkert att få många insikter och ny kunskap i morgon.

Efter det blir det ett samtal runt tillgänglighet och de erfarenheter som jag och andra gjort. Handikapporganisationerna kommer att finnas med också. Det kommer att bli lärorikt och jag kommer att få mycket med mig i kommande arbete. Det finns alla skäl att vara ödmjuk och lyssna på sakkunskapen. Staten har ju lagt krav på kommunerna att se till att alla offentliga lokaler är tillgängliga för fysiskt funktionshindrade senast till år 2010. Vi har inte så mycket tid på oss. En god vilja räcker inte. Nu är det skarpt läge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar